REOPENING OF ANCESTRAL TEMPLE & OFFICIAL OPENING OF INTERPRETATION CENTER

Posted in Dari Meja Ketua Menteri

 Speech of YAB Lim Guan Eng

REOPENING OF ANCESTRAL TEMPLE & OFFICIAL OPENING OF INTERPRETATION CENTER

A very Good morning to everyone.


Today, Wednesday the 9th Dec in the year 2015, we are gathering here - guests from home and overseas - to celebrate the reopening of Cheah Kongsi's ancestral temple and the opening of its Interpretation Centre.

This is by far the most major restoration of the ancestral temple since its establishment and many efforts have been made to bring back the glory of this temple. Materials have particularly been chosen to match the materials of used when the temple was originally built and the structure of the building has also been preserved. To restore the original structure and details, the Cheah Kongsi even brought in artisans from China to carry out the traditional craftmanship such as "Jian Nian".

Not only that, Cheah Kongsi also set up an Interpretation Centre which is among the first in Malaysia, and this will accelerate the efforts of research into the history and culture of Chinese society here in Malaysia.

In line with the concept of a cleaner, greener Penang and the efforts of the Penang government to made Penang a more liveable city, the Cheah Kongsi has collaborated with the state government in many ways, especially in Arts, Culture and Heritage. It has generously allowed its properties to be painted by the artists and, as a reward, it has the very first famous wall mural on its wall at Armenian Street, ‘children on a bicycle’, and this will for certainly be written into the Cheah Kongsi’s rich history.

The Cheah Kongsi has even opened up its landscaped garden to the public, so the community will have a green place to spend their leisure time and hold some healthy activities.

In the core of George Town UNESCO World Heritage Site, clans associations own two third of the properties, this is in itself contribute to the unique skyline and streetscape of George Town. The city has come alive due not just our status as a UNESCO heritage city but also to the energy expertise and entrepreneurship of our clan assistance that contributed towards a revival. Witness Lonely Planet listing George Town as the 4th best to travel to city in the world!

Thank you Cheah Kongsi for spending RM900K over 2 years 9 months to complete the restoration. You have made Penang Proud!

 

林冠英希望教育部保障日新国民型中学威南分校和恆毅國民型中學二校的国民型中学地位不受影响,中文必须纳入正课、让学生报读和考中文,董事部的独立性操作不能受到干预,也必须委派符合国民型中学条件的校长掌校

Posted in Dari Meja Ketua Menteri

槟州首席部长兼峇眼区国会议员林冠英于2015年12月6日在槟城发表所获得的国会书面答复如下:

林冠英希望教育部保障日新国民型中学威南分校和恆毅國民型中學二校的国民型中学地位不受影响,中文必须纳入正课、让学生报读和考中文,董事部的独立性操作不能受到干预,也必须委派符合国民型中学条件的校长掌校。

林冠英的国会问题:

问题201:

林冠英要求教育部长说明日新国民型中学威南建分校和恆毅國民型中學在峇六拜建二校的进展,阐明这两所学校的分别、所给予的拨款、能容纳的学生人数和几时能上课。同时也要求说明各源流国民型小学,即华小、淡小和人民宗教小学的学生人数。

国会答复:

1996年教育法令(550法令)并没拨款建分校,日新国民型中学威南分校预计于2017年上课,恆毅國民型中學二校则尚在建设,这两所中学将根据政府津贴学校的制度获得拨款。

根据2015年5月31日的学生登记资料,华小生人数是54万9千414人、淡小生有8万4千322人,人民宗教小学人数是1万9千793人。

在另一事项中,问题202:

林冠英要求内安部长说明槟城高渊和新邦安拔新建的吸毒者扣留营,和即将从柔府搬迁的非法外劳扣留营工程进展,还有涉及的款项。

国会答复:

至今没有任何计划在高渊和新邦安拔建吸毒者扣留营。有关柔府非法外劳扣留营工程计划,已向首相署经济策划单位申请在第11大马计划中的2016年“第一转动计划”(rolling plan 1)进行,一旦获得批准将开工。

林冠英

 

PELAKSANAAN PELAN INDUK PENGANGKUTAN BERSAMA DENGAN PROJECT DELIVERY PARTNER IAITU SRS CONSORTIUM (EN/CN)

Posted in Dari Meja Ketua Menteri

 

 

TEKS UCAPAN YAB KETUA MENTERI BERKENAAN PELAKSANAAN PELAN INDUK PENGANGKUTAN BERSAMA DENGAN PROJECT DELIVERY PARTNER IAITU SRS CONSORTIUM

TAJUK: Semasa Kerajaan Persekutuan Menganaktirikan Pulau Pinang Dalam Perbelanjaan Pembangunan Dan Menyekat Pelaburan Dalam Sistem Pengangkutan Awam, Rakyat Pulau Pinang Akan Menentukan Cadangan Berdikari Kerajaan Negeri Untuk Mendirikan Light Rail Transit(LRT) Dan Jalanraya Untuk Kedua-dua Bahagian Pulau Dan Seberang Perai Demi Mengatasi Kesesakan Lalulintas

Semasa Kerajaan Persekutuan menganaktirikan Pulau Pinang dalam perbelanjaan pembangunan dan menyekat pelaburan dalam sistem pengangkutan awam, rakyat Pulau Pinang akan menentukan cadangan berdikari Kerajaan Negeri untuk mendirikan Light Rail Transit(LRT) dan jalanraya untuk kedua-dua bahagian Pulau dan Seberang Perai demi mengatasi kesesakan lalulintas. Hanya sistem pengangkutan awam seperti LRT dan bas boleh mengatasi masalah kesesakan lalulintas, khususnya golongan miskin. Ia memerlukan pelaburan besar dalam LRT dan jalanraya sampai RM27 bilion.

Perdana Menteri telah buat janji sebanyak 3 kali untuk membina LRT. Beliau tahu betapa pentingnya LRT untuk orang miskin, orang kaya tak apa ada alternatif sendiri. Malang sekali 3 kali Perdana Menteri berjanji, 3 kali ia tinggal janji kosong. Yang lebih teruk sistem pengangkutan awam yang sedia ada dikurangkan – lihat perkhidmatan feri yang tak memuaskan dan tidak cukup feri tidak ditambah, sebaliknya dikurangkan daripada 4 feri kepada 3 feri pada 1.1.2016. Malah janji 500 buah bas pun dikurangkan tinggal berapa yang beroperasi di Pulau Pinang saya tak tahu. Sebenarnya kawasan pulau sahaja pun perlukan 800 buah bas, mana cukup 500 buah bas untuk satu negeri?

Keengganan kerajaan persekutuan menunaikan janji memaksa kerajaan negeri buat Pelan Induk Pengangkutan(PIP) sendiri yang dibiayai secara berdikari dan rakyat akan tentukan samada sistem pengangkutan awam LRT ini cukup penting. Sekiranya ditolak oleh rakyat, kami terimanya dan terpulanglah kepada rakyat untuk menerima kesesakan trafik atau pilih alternatif lain yang bukan LRT. Inilah prinsip dan budaya demokrasi yang kita terima.

Pada hari ini kita semua akan mendengar satu penerangan berkenaan pelaksanaan Pelan Induk Pengangkutan Negeri Pulau Pinang bersama dengan SRS Consortium sebagai rakan penyampaian projek Kerajaan bermula sekarang sehingga tahun 2050. Tuan-tuan dan Puan-puan semua bolehlah mengajukan soalan dan pendapat selepas sesi penerangan ini berlangsung selepas ini.

Kerajaan Negeri sememangnya memandang serius isu kesesakan jalan dan sistem pengangkutan awam di Negeri Pulau Pinang semenjak memerintah negeri ini pada tahun 2008. Kami adalah pencetus kejayaan pembangunan/pertumbuhan ekonomi Pulau Pinang dan lantaran itu, kejayaanbya menyebabkan kesesakan lalu lintas terus meruncing.

Kerajaan Negeri telah memulakan initiatif untuk menjalankan kajian menyeluruh berkenaan keadaan semasa sistem pengangkutan dan lalulintas di Negeri Pulau Pinang. Pada bulan Mei 2011, Kerajaan Negeri telah memulakan satu kajian yang dinamakan Kajian Pelan Induk Pengangkutan Negeri Pulau Pinang (PIP).

Kami harapkan bahawa PIP akan diterima pakai oleh Kerajaan Persekutuan dan amat gembira bila YAB Perdana Menteri telah menabur janji sebanyak 3 kali ingin membina LRT di Pulau Pinang. Malangnya rakyat Pulau Pinang dihampakan bila janji-janji manis Perdana Menteri hanya tinggal janji kosong.

Itulah sebabnya Kerajaan Negeri tidak ada pilihan lain kecuali dengan sendiri membina sistem pengangkutan awam yang dibiayai bukan oleh Kerajaan Persekutuan tetapi oleh Kerajaan Negeri sendiri.

Kajian PIP ini mengambil masa selama 16 bulan untuk disiapkan sepenuhnya. Kajian ini merangkumi keseluruhan bahagian Pulau dan Seberang Perai. Hasilnya ialah pendekatan seimbang yang menggabungkan pembinaan lebuhraya baru dan pembinaan sistem pengangkutan awam yang berintegrasi. Hasil daripada kajian PIP ini juga terbahagi kepada 5 komponen utama iaitu :

1. Pembinaan lebuhraya (Highway strategy)
2. Pembinaan sistem pengangkutan awam (Public transport strategy)
3. Kebolehsampaian (Accesssibility)
4. Kajian pengangkutan air (Water transport study)
5. Pembangunan institusi (Institutional plan)

Kosnya dijangka sekurang-kurangnya RM27 bilion. Anda boleh terima atau tolak PIP yang boleh mengatasi masalah kesesakan lalu lintas, tetapi bagilah kami pilihan lain.

Kajian ini telah diterima sepenuhnya oleh Kerajaan Negeri pada 25 Mac 2013 dan telah menjadi dokumen rasmi Kerajaan Negeri untuk dilaksanakan oleh semua agensi serta jabatan yang terlibat. Bermula dari tahun 2013 lagi Kerajaan Negeri telahpun mula melaksanakan strategi di dalam PIP.

Ini termasuklah dengan melantik Zenith BUCG pada 6 Oktober 2013 bagi melaksanakan 3 projek lebuhraya dan satu pembinaan terowong bawah laut. Ini merupakan RFP pertama Kerajaan Negeri bagi pelaksanan PIP ini.

Pada bulan Mei 2014, Kerajaan Negeri bersetuju untuk melaksanakan strategi pelaksanaan PIP menggunakan konsep Project Delivery Partner (PDP). Ini jelas membuktikan Kerajaan Negeri begitu komited untuk melaksanakan projek-projek yang memberi manafaat kepada rakyat Pulau Pinang.

Pada 8 Ogos 2014, Kerajaan Negeri telah mengeluarkan RFP bagi pelaksanaan keseluruhan Pelan Induk Pengangkutan Negeri Pulau Pinang. Sambutan yang diberikan amat luar biasa sekali. Sebanyak lebih 50 set dokumen tender telah dijual pada masa itu.

Sesi taklimat juga mendapat sambutan di mana para pembida memohon pelanjutan masa bagi penyerahan RFP mereka. Pada 16 Februari 2015, tempoh penyerahan RFP telah ditutup. Sebanyak 6 buah syarikat yang mengambil bahagian.

Kerajaan Negeri bersama-sama pihak KPMG telah membuat penilaian terperinci terhadap setiap cadangan yang dikemukakan. Ini merangkumi aspek teknikal, kaedah pembiayaan dan tahap kebolehlaksanaan setiap projek yang dicadangkan. Kerajaan Negeri mengambil masa selama 6 bulan bagi menilai dan memilih pembida yang berjaya.

Tanggal 14 Ogos 2015, secara rasminya Kerajaan Negeri mengumumkan keputusan untuk melantik SRS Consortium sebagai PDP bagi pelaksanaan keseluruhan strategi Pelan Induk Pengangkutan Negeri Pulau Pinang bermula sekarang hingga tahun 2065 (50 tahun perancangan). Dengan pelantikan ini Kerajaan Negeri akan bekerja dengan lebih rapat bersama pihak SRS Consortium bagi memuktamadkan perjanjian fasa pertama pelaksanaan yang dijangka akan ditandatangani pada bulan Februari 2016.

Ini termasuklah memuktamadkan jajaran LRT, Sky Cab dan terowong bawah laut di Persiaran Gurney. Fasa pertama pembinaan dijangka akan bermula pada tahun 2017 dan mengambil masa selama 8 tahun untuk disiapkan. Ini termasuklah menyiapkan 3 lebuhraya dan satu jajaran LRT dari George Town ke Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas.

Pada masa kini, Kerajaan Negeri telah mengorak langkah dengan memulakan sesi penerangan kepada semua pihak yang berkepentingan di negeri ini. Kerajaan Negeri akan sentiasa memaklumkan perkembangan terkini terhadap pelaksanaan PIP dari masa ke masa. Jawatankuasa Komunikasi Strategik yang diterajui oleh YB Chow Kon Yeow akan memastikan semua pihak mendapat info yang tepat dan memastikan setiap maklum balas yang diterima diambil kira sebelum keputusan akhir dibuat.

Dari segi pembiayaan kepada PDP pula, Kerajaan Negeri mencadangkan agar kaedah land swap tebus guna tanah di “Middle Bank” digunakan. Akan tetapi PDP SRS rasa ia tidak mencukupi dan menolak “Middle Bank” dengan mengesyorkan kajian lokasi lain yang sesuai adalah di selatan Pulau Pinang. Perlu ditegaskan cadangan tambakan laut di Selatan Pulau Pinang belum diluluskan dan adalah satu fitnah oleh pihak tertentu yang tidak bertanggungjawab. Ia boleh ditolak oleh rakyat dalam pilihanraya besar yang akan datang dan Kerajaan Negeri akan menerima keputusan raykat. Ingat bila Kerajaan Negeri menjalankan projek terowong dan 3 lebuhraya utama untuk RM6.3 bilion, ia hanya ditandatangan pada Oktober 2013, selepas Pilihanraya ke-13.

Kawasan yang ditambak menjadi hak mutlak kepada Kerajaan Negeri. Untuk membiaya kos projek PIP sebanyak RM 27 bilion. Sekiraya land swap tebus guna tanah tidak disetuju oleh rakyat maka kami terimanya. Biar raykat putuskan samada mahu PIP yang mengatasi kesesakan trafik atau bersedia menerima dan bersetuju menghadapi kesesakan trafik yang teruk.

Kerajaan Negeri juga mempunyai hak bagi memilih kontraktor dan pembekal yang berpotensi setelah dinilai oleh PDP. PDP akan membantu dari segi perolehan setiap projek yang terlibat dari awal hingga semua projek selesai. Sekiranya berlaku masalah kelewatan dan lebihan kos, PDP akan tampil untuk menyambung tugas-tugas berkenaan mengikut masa dan kos yang telah ditetapkan di dalam perjanjian.

SRS Consortium akan memberikan penerangan lanjut mengenai pelaksanaan PIP ini sebentar lagi. Tuan/Puan bolehlah membuat pertanyaan terhadap sebarang kemusykilan berkenaan strategi pelaksanaan PIP bermula sekarang hingga tahun 2065.

Sekian Terima Kasih

槟州首席部长林冠英于2015年12月6日 于槟岛市政厅就
槟州交通大蓝图及计划交付伙伴SRS Consortium说明会之演讲稿


题目:当联邦政府在财政预算案中边缘化槟城的发展、限制对州内公共交通系统上的投资时,槟州人民将决定是否要州政府独立去建设轻快铁及道路,以解决槟威两地日渐严重的交通阻塞问题。

当联邦政府在财政预算案中边缘化槟城的发展、限制对州内公共交通系统上的投资时,槟州人民将决定是否要州政府独立去建设轻快铁及道路,以解决槟威两地日渐严重的交通阻塞问题。只有透过完善的公共交通系统如轻快铁及巴士,才能解决交通阻塞,特别是低收入群极度需要的公交。轻快铁及道路工程需要总额高达270亿令吉的巨额投资。

首相曾3度承诺要在槟城兴建轻快铁。因此他是知道轻快铁对穷人何其重要,毕竟这对富裕者而言并无太大的关系,因为他们有其他的选择。遗憾的是,首相的3度承诺都是空头支票。更糟糕的是现有的公共交通被减少了—看看我们的渡轮服务,原本已让人不满意 、面对渡轮不足的问题。如今,渡轮数目非旦不获增加,反之从2016年1月1日起,将会从现有的4艘减至 3艘。而答应给槟城的500辆巴士,已经减至还有多少我则不清楚。事实上,仅是槟岛我们就需要约800 辆巴士,仅仅的500辆巴士怎够一个槟城呢?

联邦政府不愿意履行承诺,逼使槟州政府自行展开自身的交通大蓝图,这是州政府独立承担并支付的。这将由槟州人民来决定,轻快铁计划对槟州是否重要。若被人民拒绝,我们将会坦然接受并交由人民决定要继续蒙受塞车之苦还是其他轻快铁以外的方案。这就是我们贯彻的民主原则及文化。

今天,我们在此聆听与计划交付伙伴SRS Consortium联合主办的关于槟州交通大蓝图的说明会 ,此计划将从现在开始至2050年。

自2008年执政槟州以来,州政府非常认真看待槟城的交通阻塞及公共交通系统的问题。随着经济成长及发展繁荣,交通阻塞的问题进一步加剧。

因此,州政府主动就槟城州内的交通及道路系统展开了一项全面的研究。在2011年5月,州政府开始了一项名为“槟州交通大蓝图研究”的研究工作。

我们希望这项交通大蓝图获得联邦政府的接纳,并对首相3度答应会在槟城兴建轻快铁的承诺感到雀跃。很遗憾的是,槟州人民再度失望,因为首相甜言蜜语般的承诺皆没有被实现,只是空口说白话。

这就是为什么槟州政府别无选择,只有靠自己有限的能力,兴建由州政府自身支付的公共交通系统。

是项曩括槟岛及威省区的交通大蓝图研究,共耗时16个月完成。研究的结论是需平衡地综合兴建高速大道及完善的公共交通系统。研究的结果共分为5个主要部分如下:

1. 兴建高速公路 (大道策略)
2. 兴建公共交通系统(公共交通策略)
3. 可达性(可接近的)
4. 水上交通研究 (水上交通策略)
5. 制度的建设 (制度计划)

总成本估计为至少270亿令吉。人民可以选择接受或拒绝这个有望解决交通问题的交通大蓝图,不过,恳请也给我们建议有什么其他的选择。

是项研究在2013年3月25日 获得州政府的全面接受,并将之纳入为州政府正式公文,以让旗下各相关政府部门及单位执行。从2013年起,州政府经已开始着手执行交通大蓝图内的策略。

这包括在2013年10月6日 委任Zenith BUCG ,以执行3项高速大道及海底隧道工程。这也是州政府执行交通大蓝图计划下的首个证求建议书计划。

在2014年5月,州政府同意以“计划交付伙伴”的方式执行交通大蓝图。此举明确的证明州政府对落实有利州民的计划如何付诸于行动 。

2014年8月8日 ,州政府对槟州交通大蓝图提出征求建议书。我们获得非常踊跃的反应。当时共出售了50套的招标文件。

为征求建议书的招标者特设的汇报会获得非常踊跃的反应,一些有意竞标者要求展延呈交他们的计划书之期限。在2015年2月16日截止的征求建议书期限,州政府共接到6家公司竞标的建议书。

州政府联同KPMG详细地评估了所提呈的每一项建议,这包括技术层面、付款方式及每项建议中的计划之可行度。州政府用了长达6个月的时间以评估并选出成功的竞标者。

在2015年8月14日,州政府正式宣布委任SRS Consortium 作为槟州交通大蓝图的计划交付伙伴。期限是从即日起至2065年(50年的计划)。此后,州政府将更密切地与SRS Consortium 方合作,以在2016年2月,让首期的执行计划可以定案并签署合约。

这包括为轻快铁路线、空中巴士及海底隧道的路线作最后定案。首期的建设预料将在2017年开始,并估计需要长达8年的时间完成。这包括完成3条高速公路及一条衔接乔治市至峇六拜国际机场的轻快铁路线。

目前州政府率先展开公众说明会,让州内的相关人士可以获知进展。州政府将会不时发布槟州交通大蓝图的最新进展。由曹观友领导的战略通讯委员会将确保各造获得正确的资讯,并确保在最后决策之前,会考量所收到的每一项回复。

至于支付交付伙伴一事,州政府建议以交换土地方式支付,即在“小沙洲”(Middle Bank)的填海。不过,基于计划交付伙伴SRS认为这是不足够,所以拒绝“小沙洲”,并建议以槟岛南部取代。需要再次强调的是,槟岛南部的填海建议是尚未被批准的,也是一些不负责任人士蓄意诽谤的。这项填海的建议可以在下届大选由槟州人民否决,而州政府准备接受槟州人民的决定。需知,在进行海底隧道及3条大道计划时,州政府是在2013年10月,也就是第13届大选后才正式签署合约。

填海区对州政府而言非常重要,我们是用以支付共270亿令吉的槟州交通大蓝图。若此交换土地方案不被人民所接受,我们也会坦然接受这个决定。就让人民决定,到底他们要一个可以解决交通阻塞的槟州交通大蓝图, 还是他们愿意继续蒙受无止境的交通阻塞。

州政府也有权力选择计划交付伙伴评估过后、具潜能之承包商及供应商。计划交付伙伴将会由头到尾协助每一项计划的进行,直至计划完成为止。若超支或逾时,交付伙伴则需依据合约内所定下的时间表,代为完成。

SRS Consortium 将会给予完整的汇报。若有任何疑问,欢迎提出。